Waarom heldhaftig?

“Onze meest kwetsbare medewerkers stuurden we in het voorjaar preventief naar huis. De rest, ongeveer 30%, werkte door, omdat het werk zo belangrijk was voor hun welbevinden. De beslissing om open te blijven was niet makkelijk, daar zijn veel gesprekken over gevoerd. We deelden de zorgen toen ook bij ons de eerste collega’s ziek werden. Tegelijkertijd kregen we ook steeds meer zorgelijke signalen over de gevolgen van het wegvallen van werk. Familieleden en begeleiders die ons belden, medewerkers die zelf aangaven dat ze graag weer wilden werken.

Dit versterkte onze drive om te blijven zoeken naar wat wél mogelijk was. Op welke manieren konden onze medewerkers zo veilig mogelijk terugkeren? De staf heeft onverminderd hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. De busjes die dagelijks mensen van en naar hun werklocatie brengen, werden voorzien van schermen. Werklocaties kregen looproutes en werkplekken werden opnieuw ingericht. Maar ook op het gebied van gedrag en het handhaven van de RIVM-richtlijnen is veel werk verzet. Met elkaar hebben we binnen Pantar het besmettingspercentage in 2020 lager weten te houden dan het landelijke besmettingspercentage. Er vinden bij ons op de werkvloer heel weinig kruisbesmettingen plaats. Dit laat zien dat onze maatregelen én de handhaving goed zijn. Door de beperkte besmettingen zaten we eind 2020 weer op een bijna normale bezetting.”

Vastberaden

“Ook komend jaar bieden we ruim 2500 collega’s uit Amsterdam, Diemen en omliggende gemeenten een passende werkplek. Een werkplek met begeleiding waar ze na een tijdje kunnen uitstromen naar de reguliere arbeidsmarkt. En wie dat door beperkingen niet kan, vindt bij Pantar een vangnet, een fijne werkplek in een beschermde omgeving.

We zijn vastberaden om van Pantar een nóg beter bedrijf te maken. Door betere bedrijfsvoering, met tarieven en loonwaardes die passen bij het werk. En met begeleiding die goed is afgestemd op de verschillende psychische en lichamelijke beperkingen van onze medewerkers.”

Barmhartig

‘De coronacrisis laat duidelijk zien dat werk voor veel van onze medewerkers meer is dan
alleen een baan. Of het nu gaat om groenonderhoud, reiniging van de stad, schoonmaken
van kantoorgebouwen en catering, ambachten zoals de hout- en fietsenwerkplaats of het
inpakken van materialen. Werk zorgt voor structuur, sociale contacten en draagt bij aan
levensgeluk. Een waarde die moeilijk in cijfers is uit te drukken. Maar als mensen
gelukkiger zijn, zien we dit mogelijk ook terug in andere cijfers zoals bijvoorbeeld
verminderde zorgkosten.

Heel belangrijk dus dat we er ook in dit bijzondere jaar voor zorgden dat onze medewerkers eigenwaarde en maatschappelijke waarde konden blijven opbouwen. De instroom van medewerkers nam zelfs met 30% toe. We hebben ons gesteund gevoeld in ons werk door de gemeente Amsterdam die ons bedankte dat we openbleven in spannende tijden. En door onze klanten, Amsterdamse bedrijven en organisaties, die ons hun business gunden en zo aan social return deden. Op die manier voegden we ook economische waarde toe.’

De veranderingen in de Participatiewet die in 2021 verder vorm zullen krijgen, laten de
noodzaak zien van sociaal ontwikkelbedrijven. Die belangrijke functie voor de stad
Amsterdam gaat Pantar ook komend jaar met veel energie vervullen. Om mensen aan het
werk te helpen die dit niet op eigen kracht kunnen. Zo maken we van Amsterdam een
inclusievere stad.’