“Ik heb het hier echt naar mijn zin”

Pierre van Dulken, uitstromer van Pantar naar LIGHT International

“Het bedrijf waar ik via Pantar jarenlang was gedetacheerd ging failliet. Toen heb ik een spannende stap gezet en zelf LIGHT International gemaild met de vraag of ze een werkplek voor me hadden. Ik ben best trots dat ik die stap heb durven zetten. Na ruim 36 jaar in dienst bij Pantar te zijn geweest, heb ik nu een contract bij LIGHT International. Daar ben ik erg blij mee.”

“Ik heb het hier echt naar mijn zin. We zetten verlichting in elkaar voor bijvoorbeeld treinstations of bruggen en tunnels. De afwisseling in het werk is leuk. In het begin moest ik wel wennen. Ik was zenuwachtig en wist niet precies wat ik moest doen, maar Pantar heeft me goed geholpen bij de overstap. Ze brachten me de eerste dag naar mijn nieuwe werkplek en waren aanwezig bij de gesprekken over mijn contract.”

“Het communiceren met mijn collega’s gaat steeds beter. Via liplezen, schrijven en een app die spraak in tekst omzet, lukt het meestal wel om elkaar te begrijpen. En grappen verstuur ik gewoon via de groepsapp. Als ik iets moeilijk vind, dan vraag ik het aan mijn leidinggevende. Dan legt hij het me uit, doet het voor en dan kan ik het daarna zelf doen. Je moet zelf je werk leuk maken en hulp vragen als je dat nodig hebt. Zelf stappen zetten, net als toen ik besloot die e-mail te versturen.”

“Pierre hoort bij ons team”

Dylan Arens, directeur van LIGHT International

“Zo’n initiatief om zelf een e-mail te sturen, daar houd ik van! Dat mailtje bleek ook representatief voor wie Pierre is. Hij is zelfstandig en heerlijk energiek, dat is wat wij nodig hebben als bedrijf dat gaat voor maatwerk. Toen Pierre hier net werkte, vroeg hij vaak of hij het werk goed had gedaan. We leerden hem hoe hij zelf zijn werk kan controleren. Nu vraagt hij niet meer of het goed is, maar hoe hij zélf kan nakijken of het klopt. Dat vind ik nou een mooie ontwikkeling.”

“Pierre is eerst een aantal maanden gedetacheerd geweest vanuit Pantar. Na een half jaar hebben we hem een arbeidsovereenkomst gegeven. Hij hoort bij ons team en met zijn ervaring in elektrotechniek en assemblage is hij van waarde voor ons bedrijf. Een contract maakt dat compleet. Hij weet nu dat er hier een vaste plek voor hem is, dat geeft rust.”

“Leerwerkbedrijven bieden hun medewerkers vaak een warm nest, met allerlei persoonlijke regelingen voor werktijden en beloningen. Dat kan de uitstroom van goede technische mensen naar gewone bedrijven wel lastig maken, want wij kunnen die regelingen niet standaard overnemen. Pantar en de gemeente Amsterdam hebben de overstap van Pierre prettig begeleid en we hebben goede afspraken kunnen maken. Zo krijgen wij onder andere loonkostensubsidie.”

“Maar ook zonder deze subsidie hadden we Pierre in dienst genomen. Voorheen besteedden we assemblagewerk uit. Maar hoe mooi is het dat je het zelf kan doen en ondertussen ook medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid geeft zich verder te ontwikkelen. Dat is voor mij een win-winsituatie.”

“Een mooi resultaat”

Gaby Toeset, ontwikkelcoach bij Pantar

“We hebben er alles aan gedaan om de overstap voor Pierre en de organisatie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zo hebben we geholpen bij de contractonderhandelingen en LIGHT International in contact gebracht met de gemeente voor de loonkostensubsidie. Ook hebben we geregeld dat Pierre makkelijk naar zijn werkplek kan reizen door zijn fiets op het station te stallen.”

“Pierre heeft momenteel nog een jobcoach bij de gemeente Amsterdam die op de achtergrond aanwezig is, mocht hij vragen hebben of vastlopen. Ik ben heel blij dat Pierre op een plek zit waar hij zich thuis voelt en onderdeel is van het team. En dat hij het nog steeds naar zijn zin heeft, laat hij regelmatig aan mij weten. Een mooi resultaat.”