(Sociaal) Veilig en Gezond in Werk vormt de basis

Een gezonde en veilige werkplek is randvoorwaarde om je als mens te kunnen ontwikkelen en prettig te kunnen werken. Hierbij gaat het om zowel fysieke veiligheid als om sociale veiligheid. Ongeacht je functie, achtergrond of werkplek, iedereen heeft recht op een veilige, gezonde en passende werkplek. Dit is voor ons bedrijf een dagelijkse uitdaging gezien de vele werksoorten, de diversiteit van personeel en de verscheidenheid in beperkingen waarmee we te maken hebben.

Pantar zorgt voor een veilige en gezonde werkomgeving. We hechten eraan een integere organisatie te zijn met duidelijke gedragsnormen: betrouwbaar, verantwoordelijk en aanspreekbaar. We zien er als goed werkgever op toe dat we met elkaar werken in overeenstemming met wettelijke voorschriften, eigen regels en procedures, passende voorzieningen en materiaal en goed management. Dit geldt voor de eigen werklocaties, buiten en bij detacheringen.

Helaas komt het ook voor dat onze medewerkers te maken krijgen met zaken als ziekte, een bedrijfsongeval of agressie/geweld en andere ongewenste omgangsvormen. We hebben afspraken gemaakt hoe we hiermee omgaan. Voor een goede opvang, begeleiding en advies van medewerkers en teamleiders in deze situaties hebben wij bedrijfshulpverleners, Interventieteams (deze teams leveren acuut bijstand bij calamiteiten op afroep), Bedrijfsopvangteam(BOT)-medewerkers (zij bieden nazorg voor medewerkers bij incidenten), Vertrouwenspersonen, adviseurs Arbo en Gezondheid en een integriteitsfunctionaris. Sinds dit jaar is er een regieteam voor de tijdige en zorgvuldige behandeling van klachten en bezwaren.

Verder is Pantar aangesloten bij de werkgroep Veilige Publieke Taak (VPT) voor de regio Amsterdam. Het doel van deze samenwerking tussen de werkgevers met een publieke taak is om de aanpak van agressie en geweld tegen hun medewerkers te verbeteren en gezamenlijk aan te pakken. We hanteren daarbij de volgende richtlijnen:

• Zorg goed voor jezelf
  • Respecteer de ander
  • Neem verantwoordelijkheid met elkaar

Veilig en gezond aan het werk dat doen we samen!

Verzuim

Het verzuim binnen de doelgroepen is in 2020 flink gestegen van 14,9% in 2019 naar 17,9% in 2020. De meldingsfrequentie is daarentegen licht gedaald. Voor staf en begeleiding geldt dat het verzuim licht is gedaald van 5,7% naar 5,4%, ook bij deze groep is de meldingsfrequentie licht gedaald. Medewerkers melden zich sneller ziek door de overheidsregels omtrent corona en waren in een aantal gevallen voorzichtiger om op de werkvloer terug te komen. Dat zien we terug in de verzuimcijfers. De cijfers in de zomermaanden zijn zoals gewoonlijk lager. De rest van jaar is het verzuim aanzienlijk hoger dan de norm.

BHV

Pantar had in 2020 241 opgeleide BHV’ers, waarvan 159 externen (externe BHV’ers zijn medewerkers in dienst van Pantar, maar werkzaam bij onze opdrachtgevers, bijv. Parkeergarages/Fietsenstalling). In 2020 is een AlarmeringsAPP geïntroduceerd. Dit komt de oproepbaarheid in het geval van calamiteiten zeker ten goede.

meldingen over agressie
klachten ontvangen, waarvan
extern

Opvang binnen Pantar

facilitators integriteit
BOT-medewerkers
keer ingezet (opvang en zorg na incident)
vertrouwenspersonen
keer geraadpleegd
interventieteamleden (verspreid binnen locaties binnen en buiten Pantar)
opgeleide BHV’ers

Leuke weetjes van Pantar

Logistiek

Palenbeheer:

• 57.044 handelingen: openen en sluiten klappalen in de stad.

Reiniging

• Havengebied : 1.350.000 kg afval van straat geveegd/geprikt/geleegd (afvalbakken).
  • Het gereinigde oppervlak aan parkeerdekken is circa 100.000 m².
  • 7 parken in Amsterdam graffitivrij gemaakt.
  • 2 km aan hardhouten balustrades gereinigd (hoge druk), geschuurd en gebeitst.
  • In Nieuw-West is 88.189 kg grof vuil opgeruimd.

Transport

• Maandelijks rijden we circa 80.000 km met ons goederen- en personenvervoer.

Facilitair

Schoonmaak

• In 2020 hebben 41 kandidaten deelgenomen aan de IBS cursus en zijn allemaal geslaagd.
  • In 2020 hebben wij 21.491.080 m² op de gemeentepanden schoongemaakt.

Catering

• Circa 12.500 machines onderhouden voor Selecta bij Gemeente Amsterdam.
  • 99 certificaten van deelname aan een online training.
  • 1.500 liter soep en 6.000 vers gebakken pistoletten.

Receptie

• We hebben afgelopen jaar ongeveer 13.260 telefoontjes ontvangen op de receptie/telefooncentrale.

Amsterdam UMC

• 16 succesvolle nieuwe plaatsingen.
  • 2x succesvolle instroom personeel in loondienst Amsterdam UMC.
  • 8 behaalde certificaten (VCA, NEN3140, infuuspompen etc.).

Industrie

• 500.000 pipetten geknipt voor Sanquin.

Groen

• 40 miljoen stekken gestoken zowel op eigen- als op klantlocatie.
  • In Amsterdam hebben we 5.232 bomen gesnoeid.
  • In totaal 90.507 m² groenonderhoud in parken en plantsoenen uitgevoerd.