Van Citrix naar Microsoft 365

“De overgang van de oude Citrix-omgeving naar Microsoft 365 had Pantar al langer in de planning, maar door corona moest de uitrol ineens heel snel. En tegelijkertijd moesten we ook alles op een andere manier uitrollen dan we voor ogen hadden. Zo konden de klassikale trainingen om bijna 400 kantoormedewerkers te laten kennismaken met het systeem niet meer doorgaan. En je wilt toch iedereen zo goed mogelijk voorbereiden.”

“Onze partner PQR heeft gezorgd voor de inrichting van de nieuwe digitale werkplekken. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het beheer. Samen met Adoptify zorgden ze er met online trainingen en een servicedesk voor dat medewerkers leerden omgaan met het nieuwe systeem en vragen konden stellen wanneer nodig. Van video-instructies tot wekelijkse mailtjes, ook al moest alles snel, communicatie over de veranderingen is heel belangrijk geweest in de voorbereiding.”

Drive-through

“Het uitdelen van de nieuwe laptops heb ik via een soort drive-through gedaan. Medewerkers bleven in hun auto zitten, leverden hun formulieren in en ik zette de laptop in de auto. Ons doel was ervoor te zorgen dat medewerkers zo min mogelijk overlast zouden hebben van de overgang, en dat is best goed gelukt.”

“Met de overgang naar het nieuwe systeem heeft Pantar een flinke stap in de juiste digitale richting gezet. Voorheen konden medewerkers alleen met elkaar e-mailen of bellen en voor een vergadering op afstand moest een conferencecall worden georganiseerd. Met Teams zijn er nu zo veel mogelijkheden bijgekomen. Een collega via een chat even snel wat vragen en makkelijk digitaal overleggen met externen, dit maakt het werk veel efficiënter. Voor medewerkers is het ook een groot voordeel dat ze nu écht plaatsonafhankelijk kunnen werken en overal bij hun bestanden in de cloud kunnen. En de nieuwe mobiele telefoons sluiten nu naadloos aan op de desk- of laptops.”

Digitale toekomst

“Afgelopen jaar heeft me geleerd dat we heel veel kunnen bereiken in een korte tijd. Het was stressvol vanwege de tijdsdruk, maar de bereidwilligheid om te veranderen was groot. En collega’s hadden begrip dat het oplossen van problemen soms wat langer duurde dan normaal. Ik ben echt trots op wat we met z’n allen, van de bouwers tot de eindgebruikers, hebben neergezet. Niemand weet hoe het werken na de coronapandemie er precies uit zal zien, maar met Microsoft 365 is Pantar klaar voor een digitale toekomst en flexibel werken.”

Een jaar in cijfers

Bekijk hieronder een aantal statistieken van een jaar ICT bij Pantar.

trainingen gegeven over de nieuwe werkplek
trainingen IT (nieuwe werkplek)
laptops geïnstalleerd voor de migratie
IT-gerelateerde nieuwsberichten op intranet geplaatst