Veel buurtbewoners rondom Kriekenoord in Diemen zien dagelijks medewerkers van Pantar naar de tram lopen of in busjes zitten. Sommige medewerkers groeten, maken even een praatje of aaien de kat van de buren. Maar weinig buurtbewoners weten wat Pantar precies doet. Om dat te veranderen opende Pantar afgelopen zomer haar deuren tijdens Burendag.

Verrassend voor welke opdrachtgevers Pantar werk uitvoert. Leuk om te zien dat medewerkers hier een verantwoordelijke baan hebben, zoals bijvoorbeeld het inpakken van testpakketjes voor de GGD.

– Sandra

Buurtbewoners Jimmy, Sandra en Hanny luisteren geïnteresseerd naar Karel die vertelt hoe hij scheermesjes van Boldking keurig inpakt. “Ik ben onder de indruk hoe goed het hier is georganiseerd. De werksfeer lijkt me heel gemoedelijk”, zegt Jimmy. Sandra en Hanny vinden het leuk om te zien welk werk de mensen, die ze ’s ochtends voorbij zien lopen, nu eigenlijk doen.

Passie

Matthijs Sikkes, wethouder van de gemeente Diemen, loopt tijdens de Burendag een rondje over de verschillende afdelingen.“Wat me iedere keer weer opvalt als ik hier ben, is de passie van alle medewerkers. Of het nou gaat om een ontwikkelcoach die vertelt hoe ze medewerkers begeleidt. Of een medewerker die pakketjes vouwt. Iedereen is trots op zijn of haar werk.” Marina, medewerker van Pantar, vertelt ondertussen aan de wethouder dat ze eigenlijk veel eerder in haar leven naar Pantar had moeten komen. “Hier word je niet aangekeken als je anders bent.”

Saamhorigheid

Liepen de medewerkers van Pantar jaren geleden nog langs de weilanden naar hun werk. Inmiddels is het sociaal werkbedrijf omringd door een nieuwe woonwijk. Om de buren kennis te laten maken met dit bedrijf met bijzondere medewerkers maakte Pantar al een speciale buurtkrant. En nu dus deze Burendag. Bezoekers Ramona en Daniëlle kenden Pantar helemaal niet voor ze hun huis in deze wijk kochten. Van de vooroordelen die ze soms hoorden als ze vertelden vlakbij Pantar te gaan wonen, hebben ze nog nooit wat gemerkt. “Er heerst hier op de werkvloer een gevoel van saamhorigheid, ook al heeft iedereen zijn eigen problematiek. Dat viel ons meteen op toen we hier kwamen wonen. Medewerkers groeten ons op straat of maken even een babbeltje.”

Blij

De medewerkers zelf vinden de Burendag vooral erg leuk. Al vindt Maaike van de afdeling digitalisering het ook wel spannend om over haar werk te vertellen. “Maar het is goed dat meer mensen weten wat wij doen.” Elvin, Harm en Ingrid, productiemedewerkers, hebben hun werk uitgestald op lange tafels. Soeppotten waar ze etiketten op plakken, oude computers waaruit onderdelen worden gerecycled en de kaartjes die ze maken voor een bekend smoothiemerk. Ingrid: “Het maakt mij blij om mijn werk te te laten zien.” Ook Sigina, die de bezoekers uitlegt hoe ze het inpakwerk doet, is tevreden. “Ik kreeg complimenten over hoe geordend we werken én over mijn mooie nagels”, zegt ze glunderend.

Geslaagd

Eline van Weelden, manager HR & Ontwikkeling, is tevreden over de eerste Burendag. “Ik denk dat onze buren een goed beeld hebben gekregen van wat we doen. Het was ook leuk om dit, na die coronatijd, weer met alle afdelingen gezamenlijk te organiseren. Je kijkt weer even met de ogen van een buitenstaander naar je werk en hoe mooi dat eigenlijk is.”