Pantar werkt met externe ondernemers, zoals Upperbloom, Esperit en metaalbewerkingbedrijf De Mercuur. Samen maken we de stad en de arbeidsmarkt inclusiever.

Upperbloom en Pantar laten planten én mensen groeien

Een paar jaar geleden ruilde Tom van Ruitenbeek het groen van een bekend biermerk in voor het plantengroen. Als voormalig manager begon hij samen Sam van der Zanden het bedrijf Upperbloom. Zoveel mogelijk mensen laten genieten van buitenplanten, dat is hun doel. Van balkon tot klein stadstuintje, Upperbloom levert kant en klaar gevulde plantenbakken en komt ze omwisselen als ze zijn uitgebloeid.

Deze video gaat over onze klant De Mercuur, een metaalbedrijf in Amsterdam waar tientallen Pantarmedewerkers met veel plezier werken. Teamleider Peter Neuhaus vertelt waarom de samenwerking met De Mercuur zo succesvol is. Ook zie je zijn directe collega’s en komt de directeur van De Mercuur aan het woord.

Sociaal ondernemen

Met hun bedrijf willen ze niet alleen planten, maar ook mensen laten groeien. Tom: “Mijn vader was schooldirecteur en in de kantine werkten medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat was zo’n mooie sfeer. Door dat werk deden ze echt weer mee aan de maatschappij. Toen ik eenmaal zelf aan de knoppen mocht draaien, ben ik gaan zoeken hoe ik ook sociaal kon ondernemen. Zo kwam ik uit bij de kas van Pantar aan de Seineweg.”

In 2021 startten Pantar en Upperbloom hun samenwerking met het opkweken van 3000 plantenbakken. Een klein jaar later opende Upperbloom op het terrein van Pantar een eigen kas. Upperbloom levert de opdrachten en logistiek, Pantar zorgt voor medewerkers en begeleiding.

Reuring

Saskia Floore, sectormanager Groen bij Pantar, ziet de samenwerking tussen Pantar en Upperbloom als een belangrijke stap in de nieuwe richting van sociaal ontwikkelbedrijven. “We willen medewerkers zo regulier mogelijk aan het werk zetten. En ook een springplank zijn voor medewerkers om verder te groeien naar een reguliere werkgever.”

Dat Upperbloom nu daadwerkelijk is ingetrokken bij Pantar heeft veel voordelen. Zo is bij veel start-ups de hoeveelheid werk nog niet constant. Op momenten dat het werk wat minder is, kunnen medewerkers alsnog aan de slag voor andere opdrachtgevers. Een ander voordeel is de dynamiek die start-ups met zich meebrengen.

Met de komst van Upperbloom in de kas borrelt het weer. Er is reuring! Ik zie de trots van medewerkers als ze hier met een Upperbloom-jas rondlopen.

– Saskia Floore

Pantar en Esperit

Pantar is het sociaal ontwikkelbedrijf van Groot Amsterdam. We werken samen met acht opdrachtgevers uit de glastuinbouwsector in Aalsmeer. We zien kansen voor iedereen. We bieden volwaardige beschutte werkplekken met begeleiding maar werken ook met mensen die via leren en werken kunnen uitstromen naar een reguliere baan In deze video laten we zien hoe dat gaat met onze samenwerkingspartner Esperit.

Spanning

Maar in de samenwerking zit ook spanning tussen aan de ene kant de (on)mogelijkheden van medewerkers versus de verplichting een goed product af te leveren, daar zijn Saskia en Tom eerlijk over. Tom: “Als bedrijf willen wij een constante kwaliteit leveren aan onze klanten. De plantenbakken moeten er hetzelfde uitzien als op de website. Er zit nu nog teveel kwaliteitsverschil in het werk dat Pantar levert.”

Saskia herkent dit: “Willen we nieuwe opdrachtgevers zoals Upperbloom aantrekken dan moeten we echt aan de slag en verbeteren op gebied van planning en capaciteit.” Om mee te kunnen met de groei van Upperbloom heeft Pantar sinds kort een aparte start-up teamleider aangesteld die alles in goede banen leidt.

Groei

Als het aan Tom ligt gaat die groei er komen, hij heeft ideeën genoeg om meer mensen duurzaam aan werk te helpen. “We willen leerlijnen opzetten en medewerkers opleiden tot ‘balkoniers’, de hoveniers van de stad. Zij plaatsen de gevulde plantenbakken bij de klant en geven uitleg over de plantjes. Ook willen we planten aan horecaterrassen gaan leveren en verzorgen. Zo wordt de stap naar bijvoorbeeld een reguliere baan als hovenier of bezorger een stuk makkelijker. Komend jaar gaan we zorgen voor nog meer blije medewerkers en klanten!”

Rugzak

Ook Saskia ziet in de de samenwerking, om in plantentermen te blijven, een goede bodem en groeipotentieel. “Zo’n mooie klant als Upperbloom zet ons als organisatie echt op aan. Dit is hoe de nieuwe economie eruit ziet. Met bedrijven die geloven dat het in Amsterdam anders moet en kan. De stad én onze medewerkers hebben dat nodig. Zij vullen zo hun rugzak met nieuwe vaardigheden én trots.”