Op weg naar een passende baan

Door middel van werk uitvinden waar je kwaliteiten liggen. En dan uitstromen naar een passende functie waar veel werk in is. Met die ambitie begonnen de gemeente Amsterdam en Pantar het project Oriëntatiebaan. Het biedt kansen aan mensen die net in de bijstand zitten of gaan komen. En bij wie klantbegeleiders verwachten dat ze niet snel zelfstandig weer aan het werk komen. Doordat er bijvoorbeeld privéproblemen spelen, er sprake is van een arbeidsbeperking of te weinig werk in het vakgebied waar ze ervaring in hebben.

Keten

Met een Oriëntatiebaan gaan kandidaten zeven maanden aan de slag bij Pantar. Ze ontvangen meteen salaris en alles is erop gericht om na die periode uit te stromen naar een reguliere baan. Ze doen werkervaring op als receptionist(e), facilitair- en magazijnmedewerker of halen hun chauffeurspas bij de afdeling Transport. “Medewerkers worden begeleid en gecoacht op de vaardigheden die ze nodig hebben voor een toekomstige baan. Het doel waar we naartoe werken is meteen helder”, aldus Annemiek Beemsterboer, projectleider bij Pantar. “Het mooie aan dit project is dat we een keten hebben gebouwd van instroom via de gemeente tot aan uitstroom naar reguliere werkgevers via onder andere het Werkgeversservicepunt (WSP). Job- en ontwikkelcoaches, klantbegeleiders en jobhunters, ze werken allemaal intensief met elkaar samen.

Belemmeringen

Die uitstroom naar de reguliere arbeidsmarkt is nog best lastig. Annemiek: “We merken dat medewerkers te maken hebben met belemmeringen op allerlei gebieden. Denk aan schulden, gezondheids- of huisvestingsproblemen. Aan de ene kant is een traject van zeven maanden goed om de snelheid erin te houden. Aan de andere kant hebben mensen soms meer tijd nodig om hun leven op orde te krijgen.” Zo heeft een groot deel van de kandidaten die in 2021 instroomden via een Oriëntatiebaan een verlenging van een half jaar gekregen, omdat ze nog niet klaar zijn voor een reguliere werkgever.

Arbeidsmarktbeperking

Het project Oriëntatiebaan wil die uitstroom verder gaan verbeteren. “We laten mensen bij de start van de Oriëntatiebaan wat langer kennismaken met divers werk voordat ze een uitstroomprofiel Beheer & Toezicht, Logistiek & Transport of bijvoorbeeld Groen kiezen. Ook willen we de overstap makkelijker maken door mensen te laten proefdraaien bij bedrijven.”

Tegelijkertijd doet Annemiek ook nog een oproep aan werkgevers. “In plaats van een arbeidsbeperking bij onze medewerkers kunnen we soms beter spreken van een arbeidsmárktbeperking. Er wordt nog steeds veel gevraagd van kandidaten, denk aan hoge werkdruk, onvoldoende parttime banen en het ontbreken van mogelijkheden voor jobcarving. Als we met z’n allen het arbeidspotentieel dat nu nog langs de kant staat willen aanboren, dan zullen bedrijven zelf ook aanpassingen moeten doen in hun eisenpakket.”

Ik leer hier mezelf opnieuw kennen.

– Astrid