Dankzij ‘social return’ komen bedrijven in contact met Pantar en worden vervolgens klanten en opdrachtgevers. In dit verhaal vertellen we hoe dat in zijn werk gaat. In de video zien we hoe de gemeente Diemen haar sporthal vernieuwde en daarbij samen met Pantar ook meewerkt aan een inclusieve arbeidsmarkt.

Creatief samenwerken aan social return

Ellen Bos en Clemens Pasman zijn accountmanager bij Pantar. Via het Bureau Social Return van de gemeente Amsterdam komen zij in contact met bedrijven die de social return-opgave willen inzetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bedrijven die voor de gemeente Amsterdam werken, moeten zorgen dat een deel van de opdrachtsom bijdraagt aan de sociale ontwikkeling van Amsterdammers in brede zin. Denk aan armoedebestrijding, onderwijs of baankansen. “Wij zoeken steeds naar de win-win-situatie”, vult Ellen aan. “En dat vraagt ook om creativiteit van bedrijven.”

Als grootste sociaal ontwikkelbedrijf in de regio Amsterdam bieden we veel mogelijkheden voor social return.

– Clemens

Win-win

Clemens: “Als grootste sociaal ontwikkelbedrijf in de regio
Amsterdam bieden we veel mogelijkheden voor social return. Bedrijven kunnen werkzaamheden door onze medewerkers laten uitvoeren. Of ze kunnen producten of diensten bij ons afnemen. We kijken samen naar mogelijkheden waar zowel het bedrijf als wij wat aan hebben. Opdat onze medewerkers zich kunnen ontwikkelen en een beter toekomstperspectief hebben.”

Meedenken

Pantar kreeg steeds vaker aanvragen van bedrijven die een paar uur per week schoonmakers nodig hadden. Zo ontstond het idee om een Mobiel Team Schoonmaak in het leven te roepen. Van Gelder Kabel-, Leiding en Montagewerken die voor de gemeente Amsterdam werken aan het programma ‘Oranje Loper’, wilden wel meedoen aan deze pilot.

Ellen: “Het team maakt nu hun bouwketen schoon. Op die manier ontwikkelen onze medewerkers meer zelfstandigheid. Dat maakt de volgende stap naar bijvoorbeeld een detachering weer kleiner.” Of het advocaten- en notarissenkantoor Pels Rijcken dat hun archief laat digitaliseren door Pantar. Daarvoor rijdt een chauffeur van Pantar dagelijks medewerkers heen en weer naar Den Haag. Het kantoor kwam met het idee om deze chauffeur ook in te zetten voor koerierstaken. Dat is echt meedenken! Wij hebben het ook liever over de kansen die social return biedt voor beide partijen dan over een verplichting,” aldus Ellen.

Verhaal

Sommige bedrijven doen dusdanig gespecialiseerd werk dat uitbesteding aan Pantar niet mogelijk is. Maar zodra bedrijven door een rondleiding of presentatie Pantar beter leren kennen, komen de creatieve oplossingen vaak vanzelf. Clemens: “Zo heeft een bedrijf alle extra taken van hun medewerkers verzameld; van het klaarzetten van de lunch tot kopiëren. Dat wordt nu gedaan door één van onze medewerkers. En tijdens een rondleiding door onze houtwerkplaats zag een beveiligingsbedrijf de prachtige tafels die we daar produceren. Zij hebben vervolgens een tafel met bedrijfslogo voor hun vergaderzaal laten maken en vertellen hun klanten het verhaal achter deze tafel.”

Trots

Maar de winst zit niet alleen in de extra handjes voor de opdrachtgever. Clemens: “Opdrachtgevers zijn vaak positief verrast als ze zien wat het met Pantarmedewerkers doet om voor dat bedrijf te mogen werken. Onze medewerkers zijn echt trots, hun eigenwaarde neemt toe en dat stralen ze ook uit. Hoe tof is dat!”

Trots!