Goede gesprekken helpen medewerkers om stappen te zetten.

Onze leidinggevenden hebben veel
gespreksvaardigheden in hun rugzak.
Maar soms probeer je van alles, en lukt het
toch niet om gedrag te veranderen.
Daar wilden leidinggevenden wat mee.

– Susanne van Pruissen

Een gesprek over te laat komen. Of het met een medewerker moeten hebben over zijn gedrag richting een opdrachtgever. Ook al voeren teamleiders en ontwikkelcoaches bij Pantar dit soort gesprekken dagelijks, het is niet altijd makkelijk om iemand te motiveren of gedrag te veranderen. Dat werd ook duidelijk toen Susanne van Pruissen, opleidingsadviseur bij Pantar, samen met haar collega’s in kaart bracht aan welke ondersteuning leidinggevenden behoefte hadden.

Zelfde taal

Daarom begon Pantar samen met Amfors, de sociale werkvoorziening voor de regio Amersfoort, aan de pilot motiverende gespreksvoering voor leidinggevenden van leerwerkbedrijven. ZINZIZ, bureau voor onderzoek, innovatie en ontwikkeling, verzorgde basistrainingen en coaching on the job-sessies voor teamleiders en ontwikkelcoaches. HR-adviseurs, afdelingshoofden en MT-leden kregen masterclasses aangeboden. Eind 2021 hadden ruim 80 medewerkers de training ‘Coachen op de werkplek’ gevolgd. “Door de training spreken leidinggevenden nu dezelfde taal en kunnen ze elkaar makkelijker helpen met gesprekken”, aldus Susanne.

Reparatieflex

Zo weet nu iedereen wat de reparatiereflex is. Susanne noemt het voorbeeld van de medewerker die steeds te laat komt. “Als leidinggevende stel je de vraag hoe de medewerker zelf denkt dit te veranderen. Maar vaak ga je het al invullen; zet je wekker en druk maar één keer op de snoozeknop. Maar het is juist zo belangrijk dat je ruimte creëert om de ander zélf met oplossingen te laten komen. Dat doe je door veel vragen te stellen, stiltes te laten vallen en niet in te vullen.” Ze vertelt hoe één van haar collega’s bijna juichend uit een gesprek kwam. “Ze merkte meteen resultaat toen ze haar gesprekspartner zelf liet nadenken in plaats van dat zij met alle oplossingen kwam. Nu hoefde ze bijna niks te doen, terwijl de ander wel in beweging kwam.”

Goudklompje

Een andere tot de verbeelding sprekende gespreksstrategie was het zoeken van het goudklompje. Soms verzuchten leidinggevenden dat ze alles hebben geprobeerd om iemand verder te helpen en niks werkt. Susanne: “In plaats van focussen op wat er niet is, zoek naar wat er wél is. Dat is het goudklompje. Die altijd te laat komende medewerker is misschien wel altijd te laat, maar hij is er maar mooi wel. Daardoor verandert je mindset. Alle gesprekstechnieken die aan de ene kant voldoende verbinding en veiligheid bieden en aan de andere kant medewerkers blijven uitdagen, zijn verzameld in een spiekwaaier. Zo kunnen leidinggevenden in de voorbereiding van gesprekken de tips en tools er weer bijhalen.

Spannend

“Gespreksvaardigheden trainen is spannend, zeker als er iemand met je meekijkt. Maar als ik dan van collega’s, die van tevoren geen zin hadden in de training, hoor dat het ze zoveel nieuws heeft gebracht, daar doe ik het voor.” De volgende stap wordt het opzetten van intervisiegroepen. “Het moet niet beperkt blijven tot alleen een training, je moet het ook echt gaan toepassen op de werkvloer.” Susanne denkt dat effectievere gesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers bijdragen aan de ontwikkeling van medewerkers en professionalisering van de begeleiding. “Bij Pantar willen we mensen een stapje verder brengen, sterker maken. Goede gespreksvaardigheden helpen om dat voor elkaar te krijgen.”