Pantar is het boekjaar 2021 ingegaan met de gedachte dat corona, en de effecten daarvan op de economie, snel zou afnemen. Dat was te optimistisch. In de eerste twee kwartalen waren de economische effecten groot, met name in de facilitaire sector waar het vele thuiswerken en de sluiting van het hoger onderwijs negatieve gevolgen had voor ons werk en omzet. Aan het eind van het jaar kwam er gelukkig speciaal voor de sociaal werkbedrijven extra coronasteun, waardoor de financiële effecten konden worden opgevangen.

Voor onze medewerkers vanuit de Participatiewet is de nieuwe CAO Aan de Slag een goede zaak; zij krijgen hierdoor pensioenrechten. De kostenstijging door de nieuwe CAO is echter niet gecompenseerd in de loonkostensubsidie.

De omzet in 2021 is ten opzichte van 2020 gestegen met 2,0 miljoen euro. Het resultaat is 6,2 miljoen euro negatief in 2021 ten opzichte van -3,5 miljoen in 2020. Het resultaat is wel beter dan begroot (-6,7 miljoen). Het negatieve resultaat is, net als in voorgaande jaren en conform lopende afspraken, door de gemeente Amsterdam gecompenseerd. De vermogenspositie van Pantar is versterkt in 2021, doordat we met de gemeente Amsterdam hebben kunnen afspreken dat we onze algemene reserve mogen vergroten.

Bij Pantar ontwikkelen we in werk

Bij Pantar werken meer dan 3.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij vallen onder verschillende subsidieregelingen. In de praktijk kijken we vooral naar mogelijkheden en werken onze mensen op veel verschillende locaties en niveaus.

Participatiewet

Pantar had eind 2021 vanuit de Participatiewet 426 medewerkers in dienst. De meesten werkten op basis van een loonwaardecontract via de gemeente (LKS): 293 medewerkers. Een groep van 133 medewerkers viel onder de regeling ‘nieuw beschut’. Er waren 8 medewerkers Participatiewet met 100% loonwaarde. Daarnaast was er nieuwe instroom van 10 medewerkers via een Oriëntatiebaan en 19 medewerkers via LWS +.

Participatiewet Aantal medewerkers
Met loonkostensubsidie (LKS) en loondispensatie (LDP) 293
Nieuw beschut 133
LWS+ 19
Participatiewet 100% loonwaarde 8
Oriëntatiebaan 10
Wet sociale werkvoorziening (Wsw) Aantal
medewerkers
Wsw Amsterdam 2006
Wsw Diemen 62
Werkbrigade 381

Wet sociale werkvoorziening (wsw)

Eind 2021 werkten in totaal 2068 medewerkers met een wsw-dienstverband bij Pantar. 181 medewerkers hebben in 2021 de organisatie verlaten. Het aantal wsw-medewerkers is afgenomen; een logische krimp vanwege natuurlijk verloop. Sinds de invoering van de Participatiewet in 2015 komen er geen nieuwe wsw-medewerkers meer bij.

Werkbrigade

Sinds 2016 is Pantar, in opdracht van de gemeente Amsterdam, werkgever voor de Werkbrigade. Pantar begeleidt in dit project werkzoekende Amsterdammers die via de reguliere weg moeilijk een baan kunnen vinden. Gemeente Amsterdam draagt de deelnemers voor en Pantar begeleidt ze voor maximaal 23 maanden. Werkbrigade-teams helpen de openbare ruimte schoon en groen te houden en leren verschillende werknemersvaardigheden waarmee ze een betere aansluiting vinden op de arbeidsmarkt. In 2021 startte ook een Zorgbrigade. Eind 2021 telde de Werkbrigade 381 deelnemers.

School Eindtotaal
Kolom Praktijk College de Atlant 4
Kolom Praktijk College de Dreef 4
Kolom Praktijk College Noord 4
Orion College Drostenburg 4
Stichting Koninklijke Visio 2
Yuverta 2
Viertaal College Amsterdam 7
4
Eindtotaal 31

Trajecten en stages

Pantar biedt overheidsinstellingen en bedrijven trajecten aan om mensen dichter bij de arbeidsmarkt te brengen. In 2021 startten in totaal 264 trajectanten bij Pantar.

Verder oriënteerden 150 deelnemers aan ‘voorschakeltrajecten’ zich op een keuze voor een traject of betaalde ontwikkelbaan bij Pantar. Daarnaast biedt Pantar stageplekken aan leerlingen van het Praktijkonderwijs (PRO) en Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO): in 2021 ging het om 17 stages en 31 groepsstages.

111 subsidietrajecten Gemeente Amsterdam

Subsidietrajecten Gemeente Diemen
Arbeidsfit Diemen 2
Subsidietrajecten onderwijs
Startstage 24
Groepsstage 10
Subsidietrajecten UWV/ Wajong
Werkfit maken UWV 5
Pilot Praktijkassessment UWV 4
Overige
DJI (Dienst Justitiële Inrichtingen) 1
RAP (Reïntegratie Arbeidsplek Pantar) 1

Betaalde en niet-betaalde trajecten 2021

Betaald Traject Totaal 2021
Arbeidsfit Diemen 3
LBP 23
PPA-UWV 4
RAP 3
Startstage 9
Startstage Begeleid 7
Startstage-K 1
STH 8
VBS 45
Werk en Veiligheid Gem. Amsterdam 2
Werkfit 1
WEX 6
WSW 9
Totaal Betaald 121
Niet-Betaald Traject Totaal 2021
IkWerk 3
Inleen deta Gem. Amsterdam 1
Leerstage Diemen 2
Pantar LS 4
PP Amstelveen 4
PP Amsterdam 76
PP Diemen 1
PP UWV 20
Terugkeer WSW 1
TPW 31
Totaal Niet-Betaald 143
Eindtotaal 264

Man vrouw-verhouding bij Pantar

Sector Man Vrouw
Ambachten 247 71
Facilitair 296 233
Groen 654 157
Industrie 396 386
Logistiek 677 75
Staf 53 68

Ontwikkeling door werk

Als gevolg van corona heeft er gedurende het jaar een bijstelling plaatsgevonden van de instroomcijfers en het aantal trajecten waarin we dachten te kunnen voorzien. Door het treffen van voorzorgsmaatregelen op de werkvloer hebben we zowel instroom als trajecten kunnen laten doorgaan. In tegenstelling tot veel werkgevers is Pantar stages blijven aanbieden. Hier is door het onderwijs en de stagiair(e)s dankbaar gebruik van gemaakt. Ook het openhouden van de deuren voor nieuwe instroom is een goede keuze gebleken.

Uiteindelijk hebben we 30% meer instroom gerealiseerd dan verwacht!

Instroom per doelgroep 2021

Eindtotaal: 437

Uitstroom per doelgroep 2021

Eindtotaal: 498

Begeleiding en staf

Eind 2021 werkten 316 medewerkers van de Stichting Pantar Amsterdam in een begeleidende of staffunctie. Zij zetten zich iedere dag in om alle verschillende mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden, te helpen ontwikkelen en een veilige basis te bieden. Meer dan 50% werkt direct in de begeleiding en voor ontwikkeling van de medewerkers. Zowel de teamleiders die medewerkers direct begeleiden, als de afdelingshoofden en ander management en staf, leveren een belangrijke bijdrage aan het doel van Pantar.

Blijven investeren in leren

De begeleiding van de medewerkers staat centraal binnen Pantar met misschien nog wel meer mogelijkheden dan ooit tevoren. Door corona hebben niet alle trainingen doorgang gevonden, maar werkplekleren ging wel gewoon door.

Ontwikkelcoaches

Om de ontwikkeling van een medewerker gedurende zijn of haar verblijftijd bij Pantar vorm geven en op te volgen, kent Pantar sinds 2020 de functie van ontwikkelcoach. Inmiddels werkt de organisatie 2 jaar met deze functie en zien we dat de ontwikkelcoach breed ingezet wordt binnen de organisatie. Hierbij lukt het goed om de regie te pakken op de instroom. De individuele begeleiding van medewerkers is niet goed gerealiseerd. Dit komt onder andere door de enorme span of control per ontwikkelcoach. Met de beoogde organisatiewijziging in 2022 proberen we knelpunten op te lossen en ervoor te zorgen dat Pantar echt de verantwoordelijkheid kan nemen in het ontwikkel- en loopbaanproces van de medewerker.

Tegelijkertijd hebben de adviseurs Leren & Ontwikkelen hard gewerkt aan de het opstarten van de opleidingen voor onze medewerkers. Door corona hebben er heel veel schommelingen plaatsgevonden in de planning en organisatie van de opleidingsactiviteiten. Het heeft veel inzet gevraagd om alles weer in gang te zetten.

In 2021 bestond de afdeling uit 14 ontwikkelcoaches en 2 adviseurs Leren & Ontwikkelen.

Training/ Opleiding Deelnemers
VCA 55
Nederlandse les 70
MEE-trainingen
Yuverta (voorheen Wellant) 17
Zorgbrigade 15
Tech 15
Hoogwerker 21
BHV 113
Verkeersregelaar 42
Voorlieden 18

 

Zorg goed voor jezelfRespecteer de anderNeem verantwoordelijkheid voor elkaar

Veilig en gezond aan het werk, dat doen we samen

Een gezonde en veilige werkplek is randvoorwaarde om je als mens te kunnen ontwikkelen en prettig te kunnen werken. Het gaat dan om zowel de fysieke veiligheid als om de sociale veiligheid. Ongeacht je functie, achtergrond of waar je werkt, iedereen heeft recht op een veilige, gezonde en passende werkplek. Dit is voor ons bedrijf een dagelijkse uitdaging gezien de vele werksoorten, de diversiteit van personeel en de verscheidenheid in beperkingen waarmee we te maken hebben.

Pantar zorgt voor een veilige en gezonde werkomgeving. We hechten eraan een integere organisatie te zijn met duidelijke gedragsnormen: betrouwbaar, verantwoordelijk en aanspreekbaar. We zien er als goed werkgever op toe dat we met elkaar werken volgens de wettelijke voorschriften, Pantarregels-en-procedures, passende voorzieningen en materiaal en goed management. Dit geldt voor de eigen werklocaties, buiten en bij detacheringen.

Helaas komt het voor dat onze medewerkers toch te maken krijgen met zaken als ziekte, een bedrijfsongeval, agressie/geweld of andere ongewenste omgangsvormen. We hebben afspraken gemaakt hoe we hiermee omgaan. Voor een goede opvang, begeleiding en advies van medewerkers en teamleiders in deze situaties hebben wij bedrijfshulpverleners, interventieteams (deze teams leveren acuut bijstand bij calamiteiten op afroep), bedrijfsopvangteam(BOT)-medewerkers (zij bieden nazorg voor medewerkers bij incidenten), vertrouwenspersonen en adviseurs Arbo & Gezondheid. Er is verder een regieteam, dat zorgt voor een tijdige en zorgvuldige behandeling van klachten en bezwaren.

Verder is Pantar aangesloten bij de werkgroep Veilige Publieke Taak (VPT) voor de regio Amsterdam. Het doel van deze samenwerking tussen de werkgevers met een publieke taak is om de aanpak van agressie en geweld tegen hun medewerkers te verbeteren en gezamenlijk aan te pakken.

Verzuim

Het verzuim binnen de doelgroepen is in 2021 licht gedaald met 0.2% naar 17,7%. De meldingsfrequentie is iets gestegen met 0.1% naar 1.9. Voor staf en begeleiding geldt dat het verzuim is gestegen met 2.1% naar 7.5%. Bij deze groep is de meldingsfrequentie hetzelfde gebleven.
Ook in 2021 hebben we in het verzuim met corona te maken gehad. De verzuimcijfers van de doelgroepen zijn in Q1 en Q4 het hoogst. Voor staf en begeleiding is er een piek te zien in Q2 en Q4. De cijfers in de zomermaanden zijn zoals gewoonlijk lager. Het verzuim was overall hoger dan de norm.

Arbeidsongevallen

In 2021 zijn er 19 meldingen binnen gekomen. In 2020 waren dit 35 meldingen. Alle meldingen werden geanalyseerd en waar nodig zijn maatregelen ter voorkoming getroffen. Er zijn geen meldingen geweest richting de arbeidsinspectie. Absoluut genomen zijn er weinig arbeidsongevallen bij toch een redelijke omvangrijke werkpopulatie hetgeen duidt op een goed functionerende bedrijfsveiligheid.

BHV

Pantar had in 2021 209 opgeleide BHV’ers, waarvan er 128 op een externe locatie werken. Externe BHV’ers zijn medewerkers in dienst van Pantar, maar werkzaam bij onze opdrachtgevers, bijvoorbeeld parkeergarages of fietsenstallingen.

0
meldingen over agressie
0
klachten ontvangen, waarvan
0
extern

Opvang binnen Pantar

0
facilitators integriteit
0
BOT-medewerkers
0
keer ingezet (opvang en zorg na incident)
0
vertrouwenspersonen
0
keer geraadpleegd
0
interventieteamleden (verspreid binnen locaties binnen en buiten Pantar)
0
opgeleide BHV’ers