In de laatste maand van 2021 hebben we met de gemeenteraad ons ‘Tussentijds verslag Meerjarenstrategie 2021’ gedeeld. Het beschrijft wat we afgelopen jaar hebben bereikt met onze interne veranderopdrachten en de voortgang van de strategietransitie.

Creatief samenwerken aan social return

De meerjarenstrategie is ‘work in progress’. Pantar dient een breed maatschappelijk belang, voor Amsterdammers en voor de stad. We vervullen een ‘vangnetfunctie’ voor mensen die anders aan de kant zouden staan. En daarnaast transformeren we naar een sociaal ontwikkelbedrijf. Waarbij we dienen als ‘springplank’ van sociaal werk naar de reguliere arbeidsmarkt. Bij Pantar werken ongeveer 3000 mensen met een arbeidsbeperking onder begeleiding van circa 300 staf- en begeleidingsmedewerkers .

Wie aan Pantar denkt, denkt aan hét vangnet in sociaal werk van Amsterdam. Een groot deel van onze medewerkers kampt met meervoudige problematiek; naast een fysieke arbeidsbeperking is dat vaak ook een psychische. Daarnaast speelt bij velen de schuldenproblematiek. Dankzij Pantar heeft deze kwetsbare groep structuur, regelmaat en houvast. Hierdoor verminderen we zorgkosten en verkleinen we de kans op overlast door verwarde personen in de openbare ruimte. Dit is moeilijk kwantificeerbaar en zichtbaar te maken, maar het is een ‘gezond verstand’ conclusie. Een conclusie die ook elders in de samenleving is getrokken.

Meerwaarde voor onze mensen

Het feit dat onze mensen meedoen en niet aan de kant staan genereert eigenwaarde, naast maatschappelijke en economische waarde. Zij blijven langer gezond met minder zorgkosten en/of sociale problemen. Omdat mensen meer vaardigheden ontwikkelen, vergroten zij hun kansen op de arbeidsmarkt. Daarnaast realiseren zij ook economische waarde. Veel bedrijven en organisaties die met ons samenwerken doen dit omdat ze Pantar een warm hart toedragen. Zij willen maatschappelijk verantwoord ondernemen, een manier vinden om aan social return te doen of een bijdrage leveren aan een inclusievere arbeidsmarkt.

Download als pdf