Banenkansen door facilitaire samenwerking op campussen UvA/HvA

Wie op de campussen van de UvA/HvA rondloopt, heeft het Pantarlogo vast wel eens gespot op een jas van een medewerker. Ze worden gedragen door fietscoaches die studenten op het Sciencepark vertellen waar ze hun fiets wél moeten parkeren. Door terreinmedewerkers op Roeterseiland die het gebied netjes houden. Of door schoonmakers die zorgen voor nette pantry’s en zalen op de Amstelcampus. Al ruim tien jaar doen Pantarmedewerkers belangrijke werkervaring op bij de UvA/HvA. Een nieuw samenwerkings-convenant met alle betrokken facilitaire contractpartijen van de UvA/HvA moet deze werkervaring gaan omzetten in meer banenkansen op de reguliere arbeidsmarkt.

Doorstromen

‘Treintjes’ noemt Ron Kempers, afdelingshoofd sector Facilitair, deze ketensamenwerking. “Medewerkers komen in dienst bij Pantar via het Werkgevers Service Punt (WSP) van de gemeente. Wij leiden ze op en laten ze werkervaring opdoen bij de UvA/HvA. En daarna stromen ze uit naar één van de facilitaire partijen met wie de UvA/HvA samenwerkt. Onze fietscoaches leren bijvoorbeeld goed observeren en mensen vriendelijk aanspreken. Dat soort mensen kan beveiligingsbedrijf Profisec goed gebruiken.”

En zo zijn er nog meer treintjes mogelijk. Van terreinbeheerder naar bouwbedrijf Heijmans. Van pantry-/servicemedewerker naar schoonmaakbedrijf CSU. En van cateringmedewerker naar cateraar Cirfood. Ron:”De UvA/HvA is een ontwikkelbedrijf. En dat willen ze ook voor onze medewerkers zijn. Ze vinden het belangrijk dat mensen doorstromen. Daarom vereisen ze van hun contractpartijen dat ze gaan samenwerken met Pantar.”

Geen risico

Voor medewerkers een mooie kans om te kijken of het lukt in een reguliere baan en voor de bedrijven een kans op nieuwe medewerkers. “Wij kijken naar de mogelijkheden van een medewerker en brengen ze in contact met het bedrijf. De bedrijven lopen geen risico. Onze medewerkers proberen het werk een tijdje uit. Als het niet gaat, dan helpen we ze en anders komen ze gewoon weer terug bij ons”, aldus Ron.

Zelfvertrouwen

Inmiddels hebben een aantal medewerkers de stap buiten Pantar gemaakt. Ron vertelt enthousiast over twee jongemannen die jarenlang via Pantar het terreinbeheer deden. “Nu lopen ze trots rond in jassen van het bedrijf Vloer Boenen en onderhouden ze op het Sciencepark de vloeren. Ze zijn echt gegroeid. Op financieel gebied, doordat ze nu een leuk salaris hebben en ook in zelfvertrouwen. Zo mooi om te zien!”

Kans

De komende tijd organiseert Pantar banenmarkten om meer bekendheid te geven aan de ontwikkelplekken op de campussen.

Weet je, we zitten allemaal op een werkplek omdat iemand ons ergens in ons leven een kans heeft gegeven. Die kans is zo belangrijk. Want als je gelukkig bent in je werk, dan geeft dat veel ruimte.

– Ron